The Exxon

Double-Cross o . L

Exxon-Funded Global Warming Denier
Groups Get Renewed Funding in 2006

Fueling Global Warming
Funding False Information
Failing Future Generations

Analysis of ExxonMobil’s recently released 2006
World Giving Report reveals that ExxonMobil is
still funneling millions to dozens of
organizations that deny and distort the best The EXON Double-Cross
available science on global warming, despite
company statements to the contrary.

www.ExxposeExxon.com

Since Exxpose Exxon launched its campaign in mid-2005, ExxonMobil has found itselfin a
firestorm of criticism. Respected scientists in the U.S. and in the U.K. and U.S. policy makers all
have urged the company’s to end its long-time disinformation campaign on global warming. In
response, Exxon’s Vice President of Public Affairs and Chair of Exxon’s grantmaking foundation,
Kenneth Cohen, started telling reporters in January 2007 that Exxon is no longer funding
groups that deny the science of global warming.

CHALLENGE DEBATE THE TRUTH REVEALED

GLOBAL WARMING 15 The latest analysis released by Greenpeace USA in May 2007 found
that while Exxon did stop funding a few groups in 2006, most
notably the Competitive Enterprise Institute (CEI), the company is
still funding a majority of the groups that, like CEI, mislead the
public about global warming. Groups like the Heartland Institute (at
left) are marked with the Exxon double-cross. Heartland received
$115k from Exxon in 2006, $90k of which was specifically for their
work on climate change as revealed in Exxon’s 2006 IRS 990 form
(not yet publicly released).

RESULTS FOR 2006:

e Exxon funneled $2.1 million to 41 groups in 2006 identified by Greenpeace as misleading
the public on global warming science and/or policy. Exxon-funded denial groups listed on
ExxonSecrets.org have now received nearly $23 million since 1998.

e Exxon funneled $1.6 million to 21 groups identified by the Union of Concerned Scientists
(UCS) as misleading the public on global warming science or received specific grants for
climate work. Exxon-funded denial groups identified in a UCS 2007 report have received a
total of $17.4 million since 1998.

e Discrepancies between Exxon’s 2006 World Giving Report and its IRS 990 statements
reveal that ExxonMobil attempted to cover up grants it specifically earmarked for climate
outreach to 14 denier groups in 2005.

e Several groups still funded in 2006 were named as key participants in the 1998 leaked
industry memo that revealed a plan to manufacture uncertainty around the science of global
warming. The strategy, identical to that of the tobacco industry and using some of the same
players, declared, “Victory will be achieved when uncertainties in climate science become
part of the conventional wisdom?” for “average citizens” and “the media.”

218 D Street SE « Washington, DC » 20003 ¢ 202-546-9707 « info@ExxposeExxon.com ¢ www.ExxposeExxon.com



http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=41�

The George C. Marshall Institute
($85,000 in 2006; $745,000 since 1998)
Frontiers of Freedom

($180,000 in 2006; $1,182,000 since 1998)

Exxon-funded groups named in the 1998 memo as ideal misinformation
spreaders include:

INDUSTRIAL GROUP
PLANS TO BATTLE

CLIMATE TREATY

o American Legislative Exchange Council
AIMS TO RECRUIT SKEPTICS

($86,000 in 2006; $1,126,200 since 1998)
o Committee for a Constructive Tomorrow
(CFACT) ($70,000 in 2006; $567,000 since 1998)
o Myron Ebell and the Competitive Enterprise
Institute, named in the memo, did not receive
funding in 2006.

Draft Proposal Seeks to Depict
Global Warming Theory as
a Case of Bad Science

By JOHN H, CUSHMAN Ir.

WASHIMNGTON, April 25 = Indus-
try opponents of a treaty to fight
global warming have drafted an am-
bitious proposal to spend millions of
dollars o convinee the public that
the anviraamental accord 5 based
on shaky science,

Among their fleas is a campaign
tn recruir a esdre of scientists who

Depending on the criteria used to select the Exxon-funded groups
that mislead the public, the results are slightly different.
Regardless, all interpretations lead to the same conclusion.
ExxonMobil is still funding a network of groups that undermine
public understanding of what is arguably the most well-researched

. . The New York Times broke
and urgent issue of our time. W !

the story in April 1998 of
Exxon’s tobacco-style plan.
The influence of ExxonMobil’'s disinformation campaign in blocking

action on global warming over the past decade cannot be underestimated. Despite the
international scientific consensus that fossil fuels are the primary contributors to global
warming, a January 2007 poll by the Pew Research Center shows 53% of those that believe
the earth is warming are still uncertain it is caused by human activity.

U.S. CONGRESS TAKES NOTE

Members of Congress are taking note of Exxon's underhanded tactics. The Chair of the U.S.
House Investigations and Oversight Subcommittee on Science and Technology called on Exxon
to, among other things, promptly release its 2007 funding of groups. “"The support of climate
skeptics, many of whom have no real grounding in climate science, appears to be an effort to
distort public discussion about global warming,” Rep. Brad Miller (D-NC) told Reuters in May
2007. *'So long as popular discussion could be about whether warming was occurring or not, so
long as doubt was widespread, consensus for action could be postponed,” he said. The
Subcommittee’s letter echoes an earlier letter to Exxon from U.S. Senators Olympia Snowe (R-
ME) and John D. Rockefeller IV (D-WV), which called on the company to "come clean™ on its
funding of denier groups.

THE GOOD NEWS

Though the battle’s not over, Exxpose Exxon has scored a victory! The close-knit network of
Exxon-funded global warming denier groups lost more than $1.4 million in 2006, or almost 40
percent of their funding from ExxonMobil since the year before, by some accounts. However,
without a clearly stated policy from ExxonMobil in regards to its funding of such groups, it is
unknown whether the groups that lost funding will be funded again in the future or if they were
permanently dropped as part of Exxon’s public relations makeover.

Copies of key documents at: http://www.ExxposeExxon.com/facts/deniers.html

© Exxpose Exxon May 2007

218 D Street SE « Washington, DC » 20003 ¢ 202-546-9707 « info@ExxposeExxon.com ¢ www.ExxposeExxon.com




